Zavolejte si na ústřednu

Telefonní číslo, „pevná“ linka: 515 260 345

Původně jsem chtěl nechat telefonní ústředny co mám doma, zapnuté. Aby se volbou přes ně dalo různě pohybovat. Ale vzhledem k cenám energie je to nemožné. Takže jsem dal dohromady telefonní ústřednu s Asteriskem, která stále běží. Nemá žádné mechanické prvky, je to řešeno softwarově. Což se v současné době takhle řeší třeba ve firmách, hotelích, atd. Na relátkové ústředny dnes již zapomeňte, to je krásná historie. Tento systém má mnoho funkcí a dá se různě konfigurovat, používat automatické spojovatelky, hotelové režimy s buzením hostů a já nevím, co ještě. Nebo hlasové schránky lze využít jako telefonní záznamník jednotlivých poboček. V základu to běží s normálními funkcemi, ale dají se přikoupit různé softwarové rozšiřující moduly. Kdybych to shrnul pro běžné používání: Laciné a fungující.

Pro svoji telefonní ústřednu jsem zvolil systém FreePbx, který běží na Linuxu. Je nainstalován na notebooku Lenovo T400. Což tato konfigurace stačí, nepotřebuji originál HW k tomu určený (většinou malá krabička), protože nepočítám samozřejmě s masivním využíváním v podobě několika desítek poboček. Nedovedu přesně říct, kolik poboček by moje takto konfigurovaná PXB zvládla, to by byla spíše otázka pro odborníky. 20 či 50, možná ano – záleží na vytíženosti systému. Nevím z hlavy ani kolik má notebook RAM, či jaký procesor. Každopádně mě to takhle stačí a funguje to. FreePbx má i grafické uživatelské prostředí, je zdarma a nemusím u grafické konfigurace moc přemýšlet nad příkazovým řádkem. I když občas fakt tápu i nad grafickým rozhraním.

Jak to zde celé funguje

Kabel z „pevné linky“ (PSTN) je zapojen do VoIP brány Grandstream HT813, do portu FXO. Tato brána má nastaveny určité parametry a PBX také. Obě zařízení musí být spolu „spárováno“. Port WAN je připojen do mé domácí sítě. Do této sítě je připojen i notebook s telefonní ústřednou FreeBPX a VoiP telefony. Je to jeden celek. V této ústředně je to nastaveno tak, že pokud zavoláte na shora uvedené telefonní číslo, ústředna telefonní hovor po jednom zazvonění vyzvedne a začne Vám prostřednictvím IRV do sluchátka kecat možnosti voleb – nabídky. Je to obdobné, jako by jste telefonovali na nějakou telefonní podporu, nějakého telefonního operátora. Či-li doma mi hned po zavolání na uvedené číslo žádný telefon nezvoní. No a pomocí klávesnice Vašeho telefonu (pomocí tónové volby) listujete v nabídkách. Pokud by jste mě chtěli zavolat, vytočíte během kecacích nabídek nulu a ústředna mi hned hovor přepojí na telefon v obýváku. Nebo také lze nechat odkecat hlavní nabídku a pokud nezvolíte žádnou možnost, dojde k automatickému přepojení na uvedený telefon a doma mi začne zvonit. Tak to mám nastavené. V nabídkách mám nějaké nahrané informace o systému jednotného času. Pokud nejsem zrovna u telefonu, nebo hovor nemohu z nějakého důvodu přijmout, asi po 20 vteřinách bude hovor přeměřován na záznamník. Tento je součástí telefonní ústředny a každý připojený telefon může mít záznamník svůj. I když ho samotný telefonní přístroj neobsahuje. V telefonní ústředně jsou nějaké základní systémové hlášky již obsaženy. Zbytek, jako třeba IRV si jednoduše nahraji sám a vytvořím menu, ve kterém se volající může pohybovat. Takže chcete -li můžete vyzkoušet zavolat.

Brána Grandstream HT813

Slouží jako „propoj“ mezi PSTN, či-li „pevnou telefonní linkou“ a VoIP. Tato má konkrétně jeden port FXO, či-li připojení PSTN a jeden port FXS, či-li k připojení analogového telefonu, faxu, atd. To ale mám vypnuté, nevyužívám. Dále porty WAN a LAN k připojení sítě. Lze ji nastavit jak přes připojený telefon pomocí jeho číselnice, nebo přes webové rozhraní.


Telefonní ústředna s FreePBX

Stačí k tomu nějaký vysloužilý PC šrot, ze dva IP telefony a můžete doma experimentovat. Dá se stáhnout ze stránek FreePbx celý balík včetně OS Linux, na kterém PBX běží, takže instalace je dá se říct jakž-takž bezproblémová. Jak jsem uváděl, mě PBX běží ve vysloužilém notebooku a vede do ní pouze napájecí kabel a kabel od LAN. Na obrazovce vidíte přihlašovací údaje a pokud se přihlásíte, objeví se příkazový řádek, přes něj se ústředna dá různě nastavovat. Ale to je pro mě celkem složité, toto je pro zdatnější jedince. Veškeré příkazy neznám a tak využívám grafického menu. Proto obrazovku na notebooku nepotřebuji a dálkově také mohu k příkazovému řádku přistoupit třeba z terminálu PuTTy. Obrazovka na notebooku se po určité době vypne, takže nesvítí.

Grafické menu telefonní ústředny:

Zde se nastavují různé potřebné parametry ústředny, na přístrojové desce (dashboard) se zobrazují také různá varování systému, vytížitelnost procesoru, paměti, sítě, atd. Celá ústředna se dá zálohovat, takže při kolapsu systému lze vše instalovat znovu a obnovit ze zálohy.

FreePbx lze instalovat i na minipočítač Raspberry, ale to jsem zatím nezkoušel. Problém je, že SD karta má omezený počet zápisů a pravděpodobně by dlouho nevydržela. Jedině to řešit externím SSD diskem, připojeným k Raspberry.


IP telefony – čím se dá u takové telefonní ústředny telefonovat:

Jedná se o IP telefony. Ono je jich více druhů a všechny se použít nedají, ale to je zase jiná kapitola. Potřebné parametry se nastavují buď přímo z menu telefonu, nebo přes webové rozhraní. Či-li každý telefon má svoji IP adresu a tato když se zadá do internetového prohlížeče, tak se ukáže vstupní stránka, je je zapotřebí zadat heslo a poté jsou přístupny již jednotlivá nastavení telefonu.

Ukázka webové administrace telefonu Well (ten levý na fotce).

Samozřejmě každý telefon má administraci jinou, či jinak poskládanou. Ale v principu je to totožné.

Přihlášení do administrace:

Administrace telefonu:


Další zařízení

K systému se dají připojit samozřejmě další síťová zařízení, různé brány, například tato sipura, která slouží opět jako brána a to pro dva analogové telefonní přístroje, či fax.

V zeleně orámovaném rámečku vidíte dva porty FXS. Každý se dá nakonfigurovat na jiné telefonní číslo. Sem se připojují analogové telefony. Port ohraničený modrým rámečkem je LAN port pro připojení internetové sítě. Takže pokud běží na počítači telefonní ústředna s Asteriskem, třeba zmiňovaná FreePBX a nemám žádné IP telefony, tak seženu někde klasické analogové telefony, nějaké křápy za padesát kaček a po připojení do sipury tyto analogy „nahradí“ IP telefony. A pokud mají staré telefony tónovou volbu, lze využívat i záznamník ve FreePBX a ostatní funkce této ústředny.

Nebo třeba ještě jedno zařízení Cisco:

Vlevo čtyři porty FXS, vpravo čtyři porty FXO.

A tato velmi malá krabička je rovněž telefonní ústředna. Mám ji dlouhodobě zapůjčenou od kamaráda:

Na ní neběží přímo systém FreePBX, jako na notebooku, ale jiný systém Asterisku. Konfigurace je pouze příkazovým řádkem přes terminál třeba PuTTY. Webové rozhraní jako FreeBBX nemá. Má menší nevýhodu, že díky malé paměti u ní nelze využívat hlasovou poštu (záznamník). Ale jinak plní funkce telefonní ústředny pro IP telefonní přístroje ke vší spokojenosti a bez problémů. Takže je otázka, zda-li pro běžnou činnost telefonní ústředny, je hlasové pošty zapotřebí. Přístroj má jeden port FXS, či-li se k ní dá připojit jedna analogová linka pro běžný telefonní přístroj, či fax. Vstupem FXO není přístroj opatřen. Ale k tomu slouží shora uvedené Cisco.

Takže spojením těchto dvou zařízení máme následující konfiguraci telefonní ústředny:

5 x port FXS pro připojení klasických analogových telefonů, či faxu, nebo telefonního záznamníku a 4 x port FXO pro vstup PSTN, či-li 4 „státní“ linky. Plus IP telefony připojené přes LAN. Tato malá telefonní ústředna a Cisco nemusí být nutně vedle sebe. Vzájemné propojení je zajištěno přes LAN.

Na závěr této stránky bych uvedl, že moje vědomosti jsou v telefonii primitivní, nejsem vyučen v oboru elektro a jsem jen bastlíř. Prostě mě baví pořád něco zapojovat, ani nevím proč a mám rád mimo jiné historickou telefonní techniku. Občas mi musí poradit určití kamarádi stejného zaměření a s daleko většími znalostmi, za což jim děkuji. Spolupráce s nimi je opravdu super.