Zavolejte si na ústřednu

Telefonní číslo: 732 803 335

Původně jsem chtěl nechat telefonní ústředny co mám doma, zapnuté. Aby se volbou přes ně dalo pohybovat. Ale vzhledem k rostoucím cenám energie je to nemožné. Takže jsem dal dohromady telefonní ústřednu s Asteriskem. Či-li nemá žádné mechanické prvky, je to řešeno softwarově. Což se v současné době takhle řeší třeba ve firmách, hotelích, atd. Tento systém má mnoho funkcí a dá se různě konfigurovat, používat automatické spojovatelky, hotelové režimy s buzením hostů a já nevím, co ještě. Nebo hlasové schránky lze využít jako telefonní záznamník jednotlivých poboček.

Pro svoji telefonní ústřednu jsem zvolil FreePbx, která běží na Linuxu. Je nainstalována na notebooku Lenovo T400. Což stačí, protože nepočítám samozřejmě s masivním využíváním v podobě stovek poboček. FreePbx má grafické uživatelské prostředí a nemusím u jednoduché konfigurace moc přemýšlet. Je dostupné kdekoliv v síti a můžou se nastavit určitá práva ke konfiguraci. Ale přímo na počítači, kde FreePbx běží, lze systém konfigurovat příkazy na příkazovém řádku, případně se dostat do složek přes FTP. Jako koncová zařízení slouží IP telefony, které se nakonfigurují většinou webovým rozhraním a připojí se do nich LAN kabel. Či-li žádné složité kabelové svazky, jako je tomu u tehdejších analogových telefonních ústředen.

Jak to zde funguje

SIM karta telefonního čísla 732803335 na které se dovoláte, je vložena do GSM brány. Její FXS port je propojen s FXO portem na Ciscu, které je využíváno i pro jiné telefonní spojení, než je toto. Cisco je mimo jiné propojeno přes LAN s notebookem, na kterém právě běží FreePBX. Samotná telefonní ústředna FreePBX nemá analogové výstupy a vstupy na klasický telefon, protože hovor probíhá po internetové síti. Je to obyčejný vysloužilý notebook. Tyto FXS a FXO porty se musí dodat jiným zařízením, jako třeba Sipura PAP2, zmiňované Cisco, atd. Záleží, co od systému vyžadujeme.


Telefonní ústředna s FreePBX. Do ní vede pouze napájecí kabel a kabel od LAN:


IP telefony:


Cisco, červený kabel v FXO portu vede do GSM brány, na kterou se dovoláte. Vlevo vidíte čtyři neobsazené analogové linky FXS. Nastaveny pro telefonní číslo 501-504:


Na FreePBX se může zapojit třeba také toto. Udělá to z internetové linky výstup pro dva

analogové telefony. Samozřejmě každá linka může mít svoje telefonní číslo.

Takže není nutno používat nutně jen IP telefony, ale stačí běžný

telefonní přístroj.

Kam se dovoláte, či nedovoláte

Dovoláte se pouze na FreePBX. Ostatní směry nejsou povoleny. Při vytočení telefonního čísla se mě zde hned nerozezní telefon, který mám v obýváku. Ale nejprve se Vám ozve namluvené návěstí. Potom již používáte klávesnici Vašeho telefonu a tímto se v telefonní ústředně pohybujete dle pokynů. Nemusíte mít obavy, že něco zkazíte, nebo se dovoláte někam do neznáma. Pokud zavěsíte a chcete vytočit telefonní číslo znovu, Cisco asi na tři minuty blokuje hovor. Či-li znovu volat lze zhruba po dvou, třech minutách. Toto vadu se budu snažit odstranit.

Základní blokový diagram FreePBX

Tento diagram se může měnit, Postupně přidám i přesný čas, nebo vtipné hlásky – parodie na čísla poruch, informací. Nebo echo test, kde budete slyšet sami sebe v ozvěně. Samozřejmě je platné namluvené návěstí (DISA). Doma přes tuto telefonní ústřednu poslouchám internetové rádio v jednotlivých místnostech, kde mám IP trelefony. Což samozřejmě zpřístupnit veřejně nemohu. Šlo by telefonní ústřednu napojit na veřejnou IP adresu, což by pak znamenalo, že kdo by měl IP telefon, která se dá koupit někde v bazaru za pár korun a byl nastavený na moje parametry, mohl by volat mezi účastníky této telefonní ústředny zdarma odkudkoliv na světě, kde je internet. Ale veřejná adresa je zpoplatněna a nemám v plánu dělat dalšího telefonního operátora 🙂